layersublayersublayersublayer
layersublayersublayersublayer
layersublayersublayersublayer
 
 

Kalafior

 

Pochodzi z Cypru, dlatego początkowo nazywano go kapustą cypryjską. Znany był w starożytnym Rzymie i Grecji, skąd rozprzestrzenił się na inne kraje. W Polsce kalafior zaczęto uprawiać na przełomie XVI i XVII wieku. Częścią jadalną są młode pędy kwiatowe, zakończone kwiatostanem, tzw. różą, u nasady której wyrastają liście przykrywające kwiatostan.

Kalafior zaliczany jest do cenniejszych warzyw z uwagi na swój skład chemiczny, a także wartości smakowe i dietetyczne. Warzywo to zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminy: K, B1, B2, B6, C; kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Poza tym w skład kalafiora wchodzą olejki eteryczne, nadające mu przykry zapach podczas gotowania, w trakcie którego wydziela się siarka.

Kalafior zawiera sulforan, jest to składnik pobudzający enzymy walczące z rakiem. Inne składniki kalafiora mają zbawienny wpływ na wątrobę, pobudzają ją do działania. Kalafior dzięki swoim składnikom chroni nas również przed reumatyzmem.

Kalafior spożywany jest w postaci gotowanej i surowej. Pod każdą postacią jest pyszny, a co ważne zdrowy.
Przed gotowaniem kalafiora, dobrze jest go zamoczyć w zimniej osolonej wodzie, celem pozbycia się żyjących w nim np. ślimaczków.
Wodę, w której będziemy gotować kalafior należy posolić i dodać do niej kilka kropel soku z cytryny, wtedy kalafior nam nie zżółknie. Kalafiora nie należy rozgotować. Średniej wielkości kalafior gotuje się ok. 15 minut.
Na naszych stołach kalafior występuje w następujących daniach i postaciach:

  • w zupie kalafiorowej lub jarzynowej,
  • ugotowany już kalafior polewany jest tartą bułką zrumienioną na masełku – można jeść go samego lub z ziemniakami i mięskiem,
  • surowy kalafior (różyczki) panierujemy jak kotlety (tj. najpierw go solimy, obsypujemy mąką, maczamy w jajku, następnie w bułce tartej i na patelnię,
  • na rozgrzany tłuszcz, opiekamy go z każdej strony, a potem zalewamy zimną wodą i dusimy pod przykryciem, aż kalafior zmięknie; powstały 'sosik' można zaprawić mąką, całość jeszcze zagotować, i podawać z ziemniakami i dowolnymi dodatkami),
  • surowe lub ugotowane różyczki kalafiora można dodawać do sałatek.

Kalafior jest niezwykle cennym warzywem ze względu na swe walory dietetyczne. Ta bogata w liczne wartości odżywcze roślina, podobno została sprowadzona do Polski przez królową Bonę Sforza.

Kalafior zawiera wiele substancji odżywczych, takich jak: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminy: K, B1, B2, B6, C oraz kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Co więcej, kalafior jest bogaty w sulforan, który pobudza enzymy zwalczające raka. Aby uniknąć przykrego zapachu kalafiora oraz zatrzymać wartości odżywcze oraz kruchość warzywa, należy zminimalizować czas jego gotowania. Dodanie odrobiny soku z cytryny pomoże Ci zapobiec odbarwieniu warzywa.